24 Aralık 2008 Çarşamba

UEFA Kupa Finali İstanbul'da (Dikkat Bu Bir Maç Yazısı Değildir)

UEFA Kupası Kupa Finalı 20 Mayıs 2009 tarihinde Şükrü Saraçoğlu Stadyumunda oynanacak. Kurum duyuru afişlerini ve biletlerini tasarlayıp, kamuoyuna sundu.

UEFA Marka Müdürü Dan O'Toole'ün bilet tasarımı ile ilgili görüşleri Milliyet Pazar ekinde yayınlandı. Aşağıda bu röportajın bilet tasarımı ile ilgili küçük bir bölümü yer alıyor.

Biletin tasarımı için İstanbul’da birkaç gün kaldınız. Size en çok ne ilham verdi?
İstanbul Boğazı beni çok etkiledi. Bu şehirde yaşayanların Boğaz’la gurur duyduğunu gözledim. Futbolla ilgisini kurmak için de Boğaz’ı Şükrü Saracoğlu Stadı’yla kombine ettim. Aynı zamanda Bizans ve Osmanlı motiflerinden de etkilendim ve bilette bu motiflere de yer verdim. Bütün bunlardan oluşan bir mozaik yaratmak istedik. Şehrin tarihi mirasını modern ve çağdaş bir şekilde aktarmak istedik. Şehrin tarihi mirasıyla modern yüzünü, geleneksel mozaik tekniğini modern bir şekilde uygulayarak bir araya getirdik. Genellikle İstanbul tanıtımlarında gördüğümüz o klişe görüntülerden kaçındık. Şehrin çok güzel bir silüeti, harika binaları, gökdelenleri var ama biz farklı bir iş yapmak istedik.

Bilet çok renkli. Değişik figürler de var. Bunlar neyi anlatıyor?
Bunlar futbolu simgeliyor. Bu organizasyonun futbolla ilgili olduğunu anlatmak için bu figürleri kullandık. Aynı zamanda Türk kültürünü simgeleyen figürler de var. Kültürle futbolun birleştiğini göstermeye çalıştık.

Bilet tasarımı, genel tasarım ilkeleri açısından değerlendirildiğinde oldukça başarılı.

Bununla birlikte Dan O'toole'ün röportajda tasarım kararları ile ilgili öne sürdüğü bazı kabullerin havada kaldığını düşünüyorum.

Öncelikle şehrin tarihi mirasının modern bir şekilde nasıl sembolize edildiğini pek anlayamadım. Şehrin modern yüzü nasıl simgelenmiş? Türk Kültürünü simgeleyen figürler afişin neresinde? Kültürle futbol grafik olarak nasıl birleştirilmiş? aklıma takılan sorular oldu.

Tabii bütün bu sorular yoruma açık sorular. Soyut bir biçimi gösterip işte böyle diyebilirsiniz.

Bununla birlikte yoruma açık olmayan ve bence oldukça açık bir hata afişin tam ortasında duruyor. İstanbul isminin hatalı yazılması.

Bildiğiniz gibi özel isimler, ait olduğu dilde nasıl yazılıyorsa diğer dillerde de o şekilde yazılmalı. Örneğin afişte "Şükrü Saracoğlu" yerine "Sukru Saracoglu" yazılmamış, Türkçe'de nasıl yazılıyorsa o şekilde afişe yansıtılmış.

İstanbul ismi ise, dikkat ederseniz "Istanbul" şeklinde afişte yer almış. Oysa ki Türkçe bir kelime olduğundan "İstanbul" olarak afişte yer almalıydı.

UEFA bu konuda uyarılmalı ve yapmış olduğu hatayı en kısa zamanda düzeltmelidir.

1 yorum:

Koray Gök dedi ki...

Ben bu afiş tasarımının Türk Kültürü'nden ziyade Bizans Kültürü koktuğunu düşünüyorum.

UEFA'nın,tamamını bize emanet ettiği final organizasyonun afiş tasarımını neden kendisi yaptığını da merak ediyorum.

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR...

Related Posts with Thumbnails