4 Şubat 2009 Çarşamba

Şehir Hatları Vapurları'ndan İDO Vapurları'na

İstanbul'luların "Haydi İstanbul Vapurunu Seç" kampanyası ile seçtikleri Fatih Vapuru yakın bir zamanda seferlerine başlıyor.

Uzun yıllar adada yaşamış ve ada vapurlarını kullanmış biri olarak "Deniz Otobüsleri" bana hiç çekici gelmediler. Adalara giderken deniz havasını soluyarak seyahat etmek varken, kapalı bir kutunun içinde bir anlamda makinalar tarafından üretilen havayı solumak bana hep itici geldi.

Bir İstanbullu olarak, İstanbulu'un klasik özelliklerinin hep korunması gerektiğini düşündüm. Yeni olan şey birçok yönden cazip de olsa kimi zaman kentlerin ve yaşamın değişimine ve yabancılaşmaya yol açıyor. Diğer yandan kuşaklar arası belleğin yitirilmesine.

Bugün yurt dışında 100 yıldır aynı dükkanda, aynı dekorasyon ile aynı ürünü satan kuruluşlar var. Ülkemizde ise yok denecek kadar az.

Bu nedenle ada vapurlarının kaldırılması gündeme geldiğinde ben de klasik tipi savundum ve zamanında bu kampanyaya katılarak şu anda sefere başlayacak vapura oy verdim (çizimlerden ve maketlerden anlayabildiğim kadarıyla).

Geçen günü gazetede İstanbul'luların oyları ile seçilen modelin ilki olan Fatih Vapuru'nun suya ineceğini okurken, Kabataş iskelesinde vapurun kendisini görme fırsatım oldu.

Uzun yıllar o eski ve birbirinden güzel vapurlarla seyahat etmiş biri olarak Fatih Vapuru bana hiç estetik gelmedi.

Şehir hatlarının 1952 İtalyan yapımı en yakışıklı vapuru Paşabahçe (bugün bile ondan daha hızlı bir vapur yoktur), ardından Dolmabahçe ve Fenerbahçe vapurları, İnkılap vapuru, 1962 İstinye tersanesi yapımı Suadiye ve Maltepe vapurları, 1989 yılında Haliç tersanesinde yapılan Fahri S. Korutürk ve Bahçekapı vapurları ve diğerleri, hepsi birbirinden farklı ve güzeldiler.

Fatih Vapuru birçok özellik bakımından mevcut vapurlardan daha üstün olabilir ama bunun ötesinde tasarım ve oranlar açısından eksiklikler içerdiğini düşünüyorum.

Örneğin bu kadar uzun bir vapurun burun kısmının daha uzun ve yüksek olması gerekirdi ve yine belki de en önemli eksiklik kapalı mekanların pencerelerinin tek parça ve açılmayacak şekilde tasarlanmaları. Açık güvertenin tentesinin vapurun boyutlarına göre zayıf kaçması, vs. vs.

Evet İDO'nun Fatih Vapuru belki de teknolojik olarak en özellikli vapur. Ama acaba onu tasarlayanlar o makinaya bir ruh katabildiler mi?

Benim için en önemli soru.

Oysa ki Şehir Hatları Vapurları onların hepsinin birer ruhu vardı ve onlar sadece vapur değildiler.


Hiç yorum yok:

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR...

Related Posts with Thumbnails